Električni romobili
Pozdravite se s gužvom na gradskim cestama i javnim prijevozom! Električni vas romobil neće iznevjeriti i omogućit će vam brzo i jednostavno kretanja bez muke. Dovoljno je odgurnuti se nekoliko puta, a za ostalo će se pobrinuti električni motor.
Kako se upravlja električnim romobilima? Potpuno isto kao i onima bez električnog pogona, samo što se ne trebate odguravati, a brzinu možete jednostavno regulirati. Način upravljanja eletričnim romobilom jako je sličan vožnji skutera. Ako s njim imate iskustva, sigurno ćete biti u prednosti.
I što je najbolje – električnim se romobilom bez problema može upravljati bez vozačke dozvole. No, ako ćete se kretati normalnim cestama, morate poznavati i pridržavati se prometnih pravila.
Prije svega trebate imati predodžbu gdje planirate voziti e-lektrični romobi. Za neasfaltirane ceste prikladniji je terenski model, odnosno e-romobil s velikim kotačima. Takvi električni romobili obično su opremljeni klasičnim gumama jer one puno bolje apsorbiraju udarce. S druge strane sklonije su bušenju pa morate voditi računa o eventualnim popravcima.
Električni romobili za grad obično imaju manje i jače kotače – obično izrađene od PVC-a. Opasnost od njihovog oštećenja pri prelasku preko oštrije prepreke stoga ne postoji. Za vrijeme gradske vožnje vjerojatno ćete morati svoje prijevozno sredstvo i spremati. Za te je namjene najprikladniji sklopivi električni romobil koji će biti kompaktniji i lakši, što će vam olakšati korištenje javnog prijevoza, vlaka ili automobila.
Da, električni romobili sa sjedalom postoje. Odluka je li to rješenje za vas ovisit će uglavnom o tome koliko duge rute planirate s romobilom prelaziti. Tridesetak minuta stajanja podnosi se bez problema. Duže rute znaju biti zahtjevnije, ali to nije ništa na što se ne možete naviknuti.
Detaljnije informacije o električnim romobilima sa sjedalom možete pročitati u članku Najbolji električni romobili sa sjedalom: Detaljna usporedba modela za 2023. godinu.
Brzina električnog romobila ovisi o njegovoj snazi i vrsti. Neki terenski električni romobili u punoj snazi postižu brzinu i do 60 km/h. Gradski modeli većinom postižu brzinu oko 30 km/h, što je više nego dovoljno - naime, na biciklističkim stazama je ograničenje brzine 25 km/h, a na nogostupu čak 6 km/h.
Brzina električnog romobila nije određena samo snagom motora, već i drugim čimbenicima. Među njih se ubrajaju težina vozača romobila, stanje baterije vozila, vozite li uzbrdo ili ravnim putevima. Veće opterećenje znači i veći napor za električni motor te se smanjuje maksimalna brzina koju vozilo može postići u tom trenutku.
Usporedbu najbržih električnih romobila iz naše ponude možete pronaći u članku Najbrži električni romobili: predstavljamo najbolje modele na tržištu!
Kočnice su najvažnija sigurnosna značajka svakog vozila, a električni romobili nisu iznimka. Uglavnom se može birati između magnetskih i elektromagnetskih kočnica.
Prva opcija funkcionira slično kao kočenje kod vožnje klasičnim biciklom, pri čemu se najučinkovitijim tipom smatraju pločaste kočnice. Elektromagnetske kočnice povezane su s akumulatorom, što znači da s praznom baterijom nećete moći kočiti.
Iz tog se razloga najčešće susrećemo s kombinacijom oba sistema kočenja. Time se postiže dvostruki efekt kočenja, a električni romobil se sigurno može zaustaviti i s praznom baterijom.
Udaljenost koju električni romobil može prijeći izravno ovisi o kapacitetu baterije. Terenski modeli obično imaju veći kapacitet, a samim time i veći domet - u prirodi ćete teško pronaći pristup električnoj mreži za punjenje. Zbog toga su i teži te ih je teže transportirati, ali s jednim punjenjem mogu prijeći i do 70 km.
S druge strane modeli za gradsku vožnju obično imaju nešto manji kapacitet, ali su lakši – obično im je domet oko 10 do 30 km. U oba slučaja, električni romobili imaju ugrađenu bateriju, tako da pri punjenju cijeli romobil mora biti postavljen blizu utičnice. Samo punjenje može trajati između 3 i 9 sati.
Proizvođači najčešće koriste litij-ionske baterije pa nije dobra ideja cijediti kapacitet baterije električnog romobila dok se potpuno ne isprazni. Time se smanjuje vijek trajanja baterije, a time i cijelog uređaja. Ako vaš električni romobil ostane bez struje na pola puta, možete ga voziti odgurujući se. No, zbog elektromotora veći je otpor, što znači i veći napor za vas.
Sa stajališta prometnih pravila vozači električnih romobila tretiraju se kao biciklisti. Kad se tome pridoda i način korištenja ovih vozila, nije ni čudo što ih se često uspoređuje s biciklima. U oba slučaja možete upravljati prijevoznim sredstvom bez vozačke dozvole i lako stići gdje god želite.
Međutim, električni romobili imaju nekoliko prednosti u odnosu na bicikle. Prva od njih je vožnja bez napora. Pedaliranje ne možete izbjeći ni na električnim biciklima, dok kod električnih romobila zapravo trebate samo pritisnuti gas. Stoga je pogodan i za one koji ne mogu voziti bicikl zbog nekih zdravstvenih ograničenja.
Osim toga, e-romobil je također znatno kompaktniji, posebno ako ima sklopivu strukturu. Ako ga koristite za putovanja na posao ili u školu, ne morate ga ostavljati vani i brinuti o lošem vremenu ili lopovima. Samo ga trebate složiti i možete ga ponijeti sa sobom - stane ispod stola ili u veće školske ormariće. Električni se romobili mogu i zaključati, zahvaljujući čemu možete dvostruko spriječiti krađu.
Za vas smo pripremili usporedbu troškova vožnje električnim romobilom i biciklom u članku: Cijena punjenja električnog romobila: Koliko košta u odnosu na druge vrste prijevoza?
Električni romobil za djecu od onog za odrasle možete prepoznati na prvi pogled. Iako ima istu kvalitetu konstrukcije i materijala okvira, upravljač mu je postavljen niže i također ima kraći dio za stajanje. Cijeli je uređaj stoga vidljivo manji, a također i lakši – obično teži do 10 kg.
Dječji električni romobili stoga imaju manju nosivost. Dok klasični modeli za odrasle imaju prosječnu nosivost od 120 kg, dječji modeli mogu nositi oko 60 do 90 kg. Također imaju slabiji motor i manju najveću brzinu radi sigurnosti.
Odaberete li električni romobil namijenjen za grad, obično možete računati na manju masu. Ali sve ovisi o konkretnom modelu. Neki modeli teže do 10 kilograma pa ih možete lako nositi uz stepenice na putu do posla ili škole. Drugi mogu biti i do dvostruko teži, što otežava njihov prijenos.
Međutim, ako znate da ćete morati često nositi ili transportirati e-romobil, sklopivi dizajn bi vam svakako trebao biti prioritet. Ovi uređaji imaju kompaktnije dimenzije, što olakšava ne samo nošenje, već i skladištenje - na primjer, na poslu ili prilikom prijevoza automobilom.
Električni romobili stekli su veliku popularnost između ostalog i zato što vam nije potrebna vozačka dozvola za njihovo upravljanje. Zakon njihove vozače smatra biciklistima, pa ista pravila vrijede i za njih - uključujući obvezu nošenja kacige ako ste mlađi od 18 godina.
Međutim, to se ne odnosi na svaki električni romobil. Bilo da se želite voziti po gradu ili izvan njega, bez vozačke dozvole možete voziti samo modele s maksimalnom brzinom od 25 km/h ili snagom do 1kW. Za jače električne romobile trebat će vam vozačka dozvola AM, A1 ili A, kao i obvezno osiguranje jer je stajališta zakona to motocikl.
Prema brzini:
Prema snazi:
- Električni romobili 500 W
- Električni romobili 800 W
- Električni romobili 1000 W
- Električni romobili 2000 W
Prema nosivosti:
Prema dosegu: